Dostępność to dla nas praktyka twórcza – otwarty taniec między artystami, widzami i światem, który nas otacza. Od początku istnienia Fundacji rozumiemy ją jako żywą część programu artystycznego i filozofii różnorodności – przestrzeń wolności tworzenia i doświadczania. Krok po kroku, w rytmie każdego projektu, budujemy ją z uważnością i w duchu zrównoważonego rozwoju.
Dostępność w C/U to m.in.:
- Dbamy o artystyczną różnorodność i rozwój twórców
• pielęgnujemy różnorodność tematyczną i pokoleniową, obejmującą sztukę, społeczeństwo i politykę
• prezentujemy artystów nienormatywnych jako stały i integralny element naszego programu artystycznego
• burzymy stereotypy wieku tancerzy i pokazujemy, że taniec nie zna ograniczeń wiekowych
• łączymy debiutantów z doświadczonymi artystami na jednej scenie
• tworzymy przestrzeń pracy dla niezależnych twórców
• wspieramy obecność polskich twórców za granicą - Dbamy o potrzeby i komfort widzów
• zapewniamy warunki uczestnictwa dla osób o szczególnych potrzebach
• przekazujemy przejrzystą informację o dostępności architektonicznej i technologicznej
• ostrzegamy o potencjalnie trudnych elementach spektakli (głośne dźwięki, stroboskopy, treści wrażliwe)
• dbamy o dostępność cyfrową (np. kontrastowe teksty, opisy alternatywne zdjęć) - Komunikacja i edukacja
• organizujemy warsztaty i formaty edukacyjne, które pozwalają spotkać taniec w praktyce i teorii
• stosujemy prosty, przystępny język w materiałach programowych
• upowszechniamy wiedzę o sztuce tańca i praktykach współczesnych - Budujemy społeczność i angażujemy innych
• tworzymy przestrzeń spotkań artystów, widzów i partnerów
• realizujemy projekty włączające amatorów w działania sceniczne
• rozwijamy społeczność wolontariacką wokół C/U
• aktywnie uczestniczymy w działaniach sektora NGO (np. Branżowa Komisja Dialogu Społecznego ds. Tańca) - Tworzymy ofertę artystyczną dla publiczności
• prezentujemy wartościowe spektakle z Polski i ze świata
• dbamy o różnorodność perspektyw artystycznych - Wspieramy sektor kultury
• udostępniamy badania, raporty i analizy
• reprezentujemy środowisko tańca na wydarzeniach krajowych i międzynarodowych
• tworzymy miejsca pracy i stabilne warunki działania
Poprzez dekady wspierania rozwoju niezależnej sztuki tańca, wspólnej pracy i współpracy ze środowiskiem, czujemy się częścią procesu, który doprowadził w 2010 r. do powołania w Polsce pierwszej narodowej instytucji dedykowanej tańcowi – Instytutu Muzyki i Tańca – oraz w Warszawie miejskiej instytucji poświęconej tańcowi i performansowi – Pawilonu Tańca, który rozpoczyna działalność w 2025 roku.
Szczególnym momentem był dla nas rok 2022, kiedy znacząco wzmocniliśmy działania na rzecz osób g/Głuchych i Niedosłyszących. Wprowadziliśmy szeroką dostępność tłumaczeń na PJM, technologie wspierające odbiór dźwięku (tzw. subpacki) oraz podjęliśmy współpracę z ekspertami – m.in. z British Council w ramach programu Europe Beyond Access, z Danielem Kotowskim jako ambasadorem głuchej publiczności oraz ze specjalistami Fundacji Kultury bez Barier. Nie zawsze możemy wdrażać wszystkie rozwiązania, ale nigdy nie zatrzymujemy się w drodze. Dostępność traktujemy jako proces – otwieranie się, słuchanie i reagowanie na to, co wciąż nowe.
Ambasador Głuchej Publiczności

Daniel Kotowski – artysta wizualny, performer, osoba głucha. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uczestnik Szkoły Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Współpracował z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerią Arsenał w Białymstoku.
W latach 2022-23 zaproszenie w polskim języku migowym w jego wykonaniu było integralną częścią festiwalowych trailerów.