Rozumienie dostępności w Fundacji C/U opiera się na dynamicznym, świadomym procesie otwierania wydarzenia na różnorodne potrzeby odbiorców i twórców. Od początku swojego istnienia C/U traktuje dostępność jako integralny element szerszej filozofii różnorodności, wolności tworzenia i doświadczania – rozwijanej metodą małych kroków, z uwzględnieniem realnych możliwości każdej edycji i w duchu zrównoważonego rozwoju.
Dostępność w kontekście działalności Fundacji Ciało/Umysł to między innymi:
Dbałość o artystyczną różnorodność i rozwój twórców:
• prezentacja artystów nienormatywnych
• otwieranie sceny dla artystów z różnych pokoleń – zarówno debiutantów, jak i artystów dojrzałych
• tworzenie warunków do pracy dla niezależnych artystów
• działanie na rzecz popularyzacji polskich artystów za granicą
Uważność skierowana na potrzeby i komfort widzów:
• stwarzanie warunków do uczestnictwa widzom o szczególnych potrzebach
• przejrzysta, uczciwa informacja dotycząca dostępności architektonicznej i rozwiązań dla osób o szczególnych potrzebach, a także ostrzeżenia o potencjalnie trudnych elementach spektakli, takich jak głośne dźwięki, stroboskopy, treści wrażliwe itd.
• dostępność cyfrowa – np. kontrastowe teksty na www, opisy alternatywne zdjęć
Komunikacja i edukacja:
• prosta i przystępna informacja o programie Festiwalu i działalności Fundacji Ciało/Umysł
• upowszechnianie wiedzy o sztuce tańca
Zaangażowanie i budowanie społeczności:
• tworzenie projektów włączających amatorów w działania sceniczne
• budowanie wokół C/U społeczności wolontariackiej
• włączanie się w działalność społeczności NGO (np. Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca)
Oferta artystyczna dla publiczności:
• prezentacja lokalnej publiczności wartościowych spektakli z różnych regionów Polski i różnych stron świata
Wsparcie sektora kultury:
• tworzenie miejsc pracy
Szczególnym momentem był rok 2022, kiedy C/U wzmocniło działania na rzecz g/Głuchych i Niedosłyszących – m.in. poprzez szeroką dostępność tłumaczeń PJM, technologie wspierające odbiór dźwięku (tzw. subpacki) i zaangażowanie ekspertów (British Council w ramach programu Europe Beyond Access, Daniel Kotowski jako ambasador głuchej publiczności, wsparcie specjalistów związanych z Fundacją Kultury bez Barier). I choć z uwagi na niewystarczające zasoby finansowe nie wszystkie rozwiązania udaje się wdrażać co roku, C/U nadal postrzega dostępność jako proces otwierania się na nowe środowiska i elastycznego reagowania na zmieniające się potrzeby.
Poprzez konsekwentne wspieranie emancypacji i rozwoju niezależnej sztuki tańca Fundacja realnie przyczyniła się do powołania pierwszej w Warszawie miejskiej instytucji poświęconej sztuce tańca i performansu – Pawilony Tańca – która rozpocznie działalność w 2025 r.
Ambasador Głuchej Publiczności

DANIEL KOTOWSKI – artysta wizualny, performer, osoba głucha. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uczestnik Szkoły Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Współpracował z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerią Arsenał w Białymstoku.
W latach 2022-23 zaproszenie w polskim języku migowym w jego wykonaniu było integralną częścią festiwalowych trailerów.