Skip to content Skip to footer

Ciało/Umysł 2025, Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu odbędzie się w dniach 8-12 października, w tym roku pokazy w STUDIO teatrgaleria oraz w Pawilonie Tańca i Innych Sztuk Performatywnych. Na Festiwalu swoje prace zaprezentują: Louise Lecavalier, kanadyjska ikona współczesnego tańca ekstremalnego, która wystąpi po raz pierwszy w Polsce z DANSES VAGABONDES; francuski choreograf Jérôme Bel ze spektaklem JÉRÔME BEL, którego scenariusz zrealizuje polski reżyser Wojciech Ziemilski; Scottish Dance Theatre z polską premierą RAY, emocjonalną podróżą, skupioną na niewerbalnej empatii i głębokim połączeniu, a także Edyta Kozak z AUTOPORTRETEM CHOREOGRAFICZNYM, który wzrusza, wyzwala emocje i zaprasza do własnych poszukiwań. Na C/U swoje prace pokażą też debiutująca na festiwalu Natalia Drozd ze spektaklem SUPERSTAR oraz nagrodzony Paszportem Polityki Wojciech Grudziński z BOW. REWIZYTA.

Scottish Dance Theatre

Ray zaprasza wykonawców i publiczność do emocjonalnej i duchowej podróży.

DANSES VAGABONDES

Ikona współczesnego tańca ekstremalnego występuje po raz pierwszy w Polsce. Lecavalier eksponuje intensywność, siłę i sensualność ciała.

BOW. REWIZYTA

Współcześnie ukłon najczęściej spotykany jest w teatrze – szerzej: w sytuacjach performatywnych.

SUPERSTAR

Superstar jest autorskim konceptem Natalii Drozd z dziedziny sztuki tańca i choreografii z zakresu expanded choreography, w której widzowie będą integralną częścią spektaklu choreograficznego.

JEROME BEL

Choć tytuł nawiązuje do spektaklu z 1995 roku, który przyniósł Belowi rozgłos, praca prezentowana na C/U 25 nie jest próbą jego odegrania.

AUTOPORTRET CHOREOGRAFICZNY

Autoportret choreograficzny Kozak to spotkanie ze sobą – przestrzeń, w której ciało zaczyna negocjować.

Zakup bliletów do całego wydarzenia przez platformę zakupową

Harmonogram Spektakli

09.10 (czwartek) | Pawilon Tańca i Innych Sztuk Performatywnych
19:00 RAY Scottish Dance Theatre / Meytal Blanaru (Szkocja), premiera polska Czas trwania: 60 minut
Bliskość i połączenie Ray zaprasza wykonawców i publiczność do emocjonalnej i duchowej podróży. Blanaru bada temat niewerbalnej empatii i połączeń we wspólnym, zbiorowym doświadczeniu, opierając się na choreograficznej praktyce, która ma swoje korzenie w metodzie Feldenkraisa. Jej język ruchu jest subtelny i zarazem mocny, zachęca publiczność do „przybliżenia się”, a sześciu tancerzy do ciągłego poszukiwania i zanurzania w intensywnych stanach fizycznych i emocjonalnych. Spektakl tworzy przestrzeń, w której ludzie mogą spotkać się w inny sposób – bez słów, idei i konstruktów myślowych. Tworzy więź między publicznością a wykonawcami silniejszą niż kiedykolwiek. „Dancing Times”
– Dla widzów: 12+
– Po spektaklu spotkanie z artystami w języku angielskim
– Spektakl jest wspierany przez British Council jako część UK/Poland Season 2025

10.10 (piątek) | STUDIO teatrgaleria, duża scena

17:30 POKAZ FILMU / Louise Lecavalier: In Motion
103 min., napisy angielskie

20:00 DANSES VAGABONDES
Louise Lecavalier (Kanada), premiera polska
Czas trwania: 60 minut

Ciało w swoim żywiole
Ikona współczesnego tańca ekstremalnego występuje po raz pierwszy w Polsce. Lecavalier eksponuje intensywność, siłę i sensualność ciała. Solo jest zapisaną w ciele autobiografią 66-letniej kanadyjskiej tancerki i choreografki, która w nieustannej podróży, w procesie wewnętrznych zmian, odrzuca schematy i społeczne normy. To historia ciała, które się nie poddaje i któremu artystka ufa. Szary ekran staje się biały i oto początek: zjawia się tancerka, jej ciało jest napięte, w gorączkowym pędzie. Rytuał otwarcia, mantra, zaklęcie, ruch. Wyruszamy w przenikającą do głębi podróż przez czas i pamięć, gdzie ciało staje się żywym archiwum doświadczeń, emocji i fragmentów dawnego tańca. Zainspirowana Écrits Vagabonds Carla Rovellego, Lecavalier splata zatańczone gesty z nowymi impulsami, tworząc ciągły dialog między instynktem a precyzją, wolnością a dyscypliną. Każdy ruch staje się eksploracją, poszukiwaniem, które wykracza poza znane granice w stronę niewiadomej. Taniec oddycha, transformuje i rozpala, ucieleśniając głęboką potrzebę ruchu jako witalnego, nieograniczonego niczym aktu. W ciszy, w dźwięku, w niewidzialnym pulsie, który ją porusza, Lecavalier przemierza scenę niczym niepowstrzymana siła. Swoim ciałem opowiada historie, które nie wymagają słów – wystarczy je przeżyć. Po spektaklu spotkanie z artystką w języku angielskim

11.10 (sobota) | STUDIO teatrgaleria

18:00 BOW. REWIZYTA
Wojciech Grudziński (Polska), work in progress
foyer, czas trwania: 20 minut


Studium ukłonu
Współczesny ukłon najczęściej spotykany jest w teatrze – szerzej: w sytuacjach performatywnych. Gdy po spektaklu rozlegają się brawa, performer odpowiada ukłonem. Ten gest staje się formą wzajemnej wdzięczności – z jednej strony wywołuje podziękowanie artystom, z drugiej symbolizuje nawiązany z publicznością kontakt. BOW. REWIZYTA to work in progress rozwijający materiał spektaklu BOW. A STUDY z 2023 roku. Pokaz prezentowany podczas Festiwalu Ciało/Umysł stanowi zapowiedź dalszych prac nad spektaklem, którego premiera planowana jest na 2026 rok, w Pawilonie Tańca w Warszawie, jako koprodukcja MSN i Fundacji C/U. Projekt BOW. A STUDY koncentrował się na choreograficznym ujęciu gestu wdzięczności oraz na przewrotnym znaczeniu samego wyrażenia „ukłon w stronę kogoś lub czegoś” – rozumianego również jako gest politycznego uznania lub przyzwolenia. BOW. REWIZYTA opiera się na tych samych założeniach i materiałach, pogłębiając przede wszystkim badanie samego choreograficznego gestu ukłonu.

– bilet ważny także na spektakl SUPERSTAR, po spektaklu spotkanie z artystami w j. polskim

18:30 SUPERSTAR
Natalia Drozd (Polska), premiera polska
mała scena, czas trwania: 35 minut

Kto lub Co tak naprawdę jest tytułowym SUPERSTAR?
SUPERSTAR jest autorskim konceptem z dziedziny sztuki tańca i choreografii Natalii Drozd z zakresu expanded choreography (rozszerzonej choreografii), w której widzowie będą integralną częścią spektaklu choreograficznego. Koncept wywodzi się z praktyki tańca, w której artystka zajmuje się relacjami kości ogonowej w tańczącym ciele. Choreografia spektaklu jest hybrydą form: dance performance, wykład perfomatywny, praktyka-warsztat. Kto lub Co tak naprawdę jest tytułowym SUPERSTAR? Kość ogonowa? Widzowie-Uczestnicy? Tancerka? Choreografia?
– Na oba spektakle obowiązuje
– bilet ważny także na spektakl BOW.REWIZYTA, po spektaklu spotkanie z artystami w j. polskim

20:00 JÉRÔME BEL
Jérôme Bel / Wojtek Ziemilski (Francja/Polska), premiera polska
duża scena, czas trwania: 120 minut

Auto-bio-choreo-grafia
Choć tytuł nawiązuje do spektaklu z 1995 roku, który przyniósł Belowi rozgłos, praca prezentowana na C/U 25 nie jest próbą jego odegrania, ani reinterpretacji. Tym razem mamy do czynienia z auto-bio-choreo-grafią – opowieścią o źródłach twórczości, w której splatają się wątki osobiste, artystyczne i polityczne. Bel po raz pierwszy sięga po własny życiorys, by podzielić się przeżyciami, wątpliwościami i fascynacjami, choć nie po raz pierwszy buduje spektakl wokół postaci artysty. W 2020 roku pokazaliśmy na C/U jego Isadorę Duncan, w której autobiografię słynnej tancerki przedstawiła inna performerka. Podobnie jest teraz – Bel nie występuje osobiście. Przekazuje scenariusz polskiemu reżyserowi, Wojtkowi Ziemilskiemu. Praca przefiltrowana przez ciało i historię innego artysty, działającego w podobnym obszarze, zyskuje nowy wymiar. To świadomy gest artystyczny, ale też ekologiczny – Bel ogranicza podróże, by zmniejszyć swój ślad węglowy. Festiwal C/U odkrył Jérôme Bela dla polskiej publiczności w 2001 roku i regularnie prezentuje jego prace.
– Dla widzów: 12+
– Performans w języku polskim
– Performans zawiera sceny nagości
12.10 (niedziela) | STUDIO teatrgaleria, duża scena
 

19:30 AUTOPORTRET CHOREOGRAFICZNY
Edyta Kozak (Polska)
Czas trwania: 60 minut

Autoafirmacja jako akt odwagi.
Autoportret choreograficzny Kozak to spotkanie ze sobą – przestrzeń, w której ciało zaczyna negocjować. Czy można tańczyć w ramach systemu, ale nie być jego niewolnikiem? Czy można odnaleźć wolność w strukturze? To czas wyboru. Możesz poświęcić go na destrukcję, konflikt, działanie wbrew. A możesz po prostu zatrzymać się i wsłuchać w ciszę – choćby jej najdrobniejszy fragment – by spotkać się ze sobą. Z każdą komórką ciała czekającą na rozpoznanie. Z nieskończonością i wiecznością, które nosisz w sobie. Autoportret to wejście do wnętrza procesu twórczego – tam, gdzie jeszcze nic nie jest pewne, ale jednocześnie wszystko się dokonało. To opowieść zbudowana z poruszeń, wspomnień i impulsów, które zwykle pozostają niewidzialne dla oka widza. Intymna jak oddech przed pierwszym krokiem, szczera jak ciało w bezruchu. Edyta Kozak zaprasza do przestrzeni, w której ruch rodzi się z potrzeby, a nie efektu. Prowadzi nas przez swoje wewnętrzne krajobrazy – nie gotowe obrazy, ale proces stawania się. To gest w dialogu z przeszłością, decyzja wibrująca emocją, moment rozpoznania, który przenika przez warstwy formy. Autoportret nie odsłania postaci, ale źródła, z którego twórczość, choreografia czerpie siłę. Dla tych, którzy chcą nie tylko oglądać, ale również zobaczyć. To spektakl, który wzrusza, wyzwala emocje i… zaprasza do własnych poszukiwań. Bo choć opowieść wychodzi od artystki – finalnie może być o Tobie. O Twoich tęsknotach, Twojej ciszy.
– Performans w języku polskim
– Po spektaklu spotkanie z Edytą Kozak i Wojtkiem Ziemilskim w języku polskim.

Ciało/Umysł 2025 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu
8–12 października 2025, Warszawa
STUDIO teatrgaleria, Pawilon Tańca i Innych Sztuk Performatywnych – nowy oddział Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak
Dyrektor zarządzająca: Anna Szaniawska
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawę
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Partnerzy: STUDIO teatrgaleria, Pawilon Tańca i Innych Sztuk Performatywnych – nowy oddział Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, British Council, Scottish Dance Theatre.
Patroni medialni: TVP Kultura, TVP Warszawa, TVP Info, Radio Chilli Zet, Gazeta Teatralna „Didaskalia”, taniecPOLSKA.pl, e-Teatr, Teatr dla Wszystkich, Strona Tańca, Notes Na 6 Tygodni.

Fundacja Ciało/Umysł to organizacja non-profit, która od 2007 roku nieprzerwanie kształtuje i rozwija scenę współczesnego tańca w Polsce i na świecie. Ciało/Umysł to nie tylko organizacja, to dynamiczna siła, która od lat inspiruje, tworzy i integruje. Misją Fundacji jest rozwój sztuki tańca, a jej działania przekładają się na realną zmianę – zarówno w polskim, jak i międzynarodowym kontekście. Organizacja międzynarodowego festiwalu, regularne prezentacje artystów, projekty edukacyjne i współprace krajowe i zagraniczne to tylko część jej długofalowej, konsekwentnej działalności. Fundacja stawia na integrację twórców, budowanie dialogu z publicznością oraz aktywizowanie społeczności lokalnej poprzez sztukę tańca i performansu.

NIP: 5242625870.14,
ul. Chmielna 73 B/14, 00-801 Warszawa

info@cialoumysl.pl
+48 501 199 681